Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Teamwerking versterken
De verschillende factoren die belangrijk zijn bij het versterken van de teamwerking vind je hieronder opgesomd, samen met een woordje uitleg. Wil je graag de bijhorende quotes lezen, klik dan op de tekstballon.
STRUCTURELE WERKTIJD INBOUWEN
Leerkrachten hebben een volle lessentabel en veel verbeter- en voorbereidingstaken. Een gemeenschappelijk springuur of een vast vergadermoment om in bepaalde teams samen te komen wordt gewaardeerd. In sommige scholen lukt het om leerkrachten van hetzelfde team gezamenlijk vrij te roosteren, in andere scholen niet. Zelfs met een gemeenschappelijk springuur is er vaak onvoldoende tijd om samen iets deftig uit te werken.
COÖRDINATIE-UREN VRIJMAKEN
Leerkrachten halen aan dat een sterke coördinatie in een team heel belangrijk is. Meestal neemt één leerkracht die coördinatie op. Dit is vaak een tijdsintensieve job. De coördinator krijgt zelden uren of ondersteuning om deze taak op te nemen. Leerkrachten halen aan dat de coördinator best zelf een deel is van het team en geen externe coach.
INZETTEN OP KENNISDELING
Leerkrachten halen aan dat er nog sterker ingezet kunnen worden op kennisdeling tussen leerkrachten onderling. Ze leren veel als andere leerkrachten vertellen over hoe zij het aanpakken. Momenteel is er niet altijd tijd om materialen uit professionalisering te delen of te integreren. Ideaal wordt hier in vergaderingen ruimte voor gemaakt.