Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Focus op leren
Een vernieuwende eerste graad zet het leerproces van leerlingen centraal. Dat betekent dat leerkrachten leerlingen actief ondersteunen om de leerdoelstellingen te bereiken. Anders gezegd: ze bouwen scaffolds of ‘steunberen’ in om het leerproces te versterken.
Scholen zetten verschillende mogelijke ondersteuningsvormen in.
Leerlingen gaven aan dat vooral de volgende scaffolds hen sterk verder helpen:
Naast scaffolding, spelen ook andere factoren een rol in het leerproces:
Aan de slag met citaten
Wil je zelf ontdekken welke karaktereigenschappen leerlingen waarderen aan leerkrachten? Ben je benieuwd naar het type didactiek dat hen motiveert? Of wil je enkele ideeën opdoen om leercompetenties te stimuleren?
Klik dan door naar de pagina's Betrokken leerkrachten, Leerlinggerichte didactiek en Leren leren.
We hebben alle quotes ook samengezet in een werkdocument waarmee je aan de slag kan gaan.
Maak de denkoefening:
Selfscan focus op leren
Wil je sterker het leerproces van leerlingen centraal zetten?
Dan kan je deze
selfscan
gebruiken om je eigen sterktes en zwaktes te benoemen.
Inspiratie uit scholen
Inspirerende links