Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Breed evalueren
Een vernieuwende eerste graad hanteert een breed palet aan evaluatievormen. Op deze pagina vind je terug hoe je een valide, maar leerlinggericht toetsbeleid kan uitwerken, hoe examens of grote herhalingstoetsen groeigericht kunnen worden georganiseerd en hoe doelgericht kan gewerkt worden met opdrachtvormen en taken.
valide en leerlinggericht toetsen
De meeste scholen evalueren hoofdzakelijk via toetsen. De hoeveelheid toetsen in de eerste graad is groot – soms te groot volgens leerlingen.
Het is een uitdaging om valide en toch leerlinggericht te toetsen.
Hier vind je terug hoe leerlingen en leerkrachten dit zien.
herhalingstoetsen en groeigerichte examens
Er wordt in de eerste graad op drie niveaus getoetst. Leerlingen leggen naast de vele kleine overhoringen, zowel grotere herhalingstoetsen als examens af. Dat maakt de evaluatielast voor leerlingen en leerkrachten heel groot. Het is aan te bevelen om ofwel de hoeveelheid herhalingstoetsen ofwel de hoeveelheid examens te beperken.
Hier vind je terug hoe scholen groeigericht examens of grote herhalingstoetsen inzetten.
doelgerichte opdrachtvormen en taken
Een vernieuwende eerste graad focust in haar evaluatie niet zozeer op toetsen, maar evalueert eveneens via opdrachtvormen als papers, presentaties, discussies, creatieve opdrachten worden afgewisseld met peerevaluatie, zelfevaluatie, overall-opdrachten en kennistoetsen.
Taken zijn in een vernieuwende eerste graad geen bijkomstigheid, maar vormen een volwaardig deel in de evaluatie. Om dit doelgericht te doen, bouwen leerkrachten in hun opdrachten enerzijds best voldoende vrijheid, keuze en creativiteit in, en anderzijds ook voldoende veiligheid, sturing en duidelijkheid.
Hier
vind je terug hoe leerlingen en leerkrachten dit zien.
zinvol attitudes evalueren
Ten vierde evalueert een vernieuwende eerste graad niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook attitudes als inzet, samenwerking, leercompetenties en sociale vaardigheden. Het is belangrijk dat de evaluatie van attitudes niet ergens in de marge, maar door het hele team en met de nodige opvolging gebeurt. Om bergen administratie en afvinklijstjes te vermijden, is het interessant om bij deze competenties maximaal in te zetten op feedback, zelfevaluatie en peerevaluatie en niet op scores of punten.
Hier
vind je terug hoe leerlingen en leerkrachten dit zien.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...