Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Leren zichtbaar maken
Een vernieuwende eerste graad tracht via evaluatie het leerproces zichtbaar te maken. Dat betekent dat de school inzet op zelfevaluatie, een duidelijke quotering, kwaliteitsvolle feedback en een procesgerichte rapportering.
zelfevaluatie
Een vernieuwende eerste graad zet in op zelfevaluatie, zodat leerlingen hun metacognitieve competenties ontwikkelen en zichzelf beter leren inschatten.
Hier vind je terug wat leerlingen best zelf evalueren.
quotering
Een vernieuwende school denkt na over de manier waarop ze quoteren. Momenteel gebruiken scholen verschillende vormen van quotering: punten, smileys, icoontjes, letters en feedback. Sommige scholen gebruiken voor gedrag een andere vorm van quotering (vb. smileys) dan voor vakdoelstellingen (punten). Andere scholen geven geen scores of punten, om in te zetten op feedback.
Hier geven leerlingen en leerkrachten aan welk type quotering ze al dan niet duidelijk vinden.
kwaliteitsvolle feedback
Leerlingen geven aan veel te hebben aan kwaliteitsvolle feedback. Het is dus aan te bevelen om hier op in te zetten.
Tegelijk erkennen zowel leerlingen als leerkrachten dat sterke feedback formuleren niet evident is en vaak een grote tijdsinvestering vergt.
Hier geven leerlingen en leerkrachten aan welk type feedback ze waarderen.
rapport
Tenslotte geldt in de meeste scholen vooral het rapport als de manier bij uitstek om resultaten aan leerlingen en ouders te communiceren. Het rapport kan een krachtige manier zijn om inzicht te bieden het leerproces.
Hier geven leerlingen en leerkrachten aan hoe het rapport het leerproces kan versterken.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...
Wat evalueren leerlingen best zelf?
Leerlingen geven aan of doelstellingen behaald zijn
Leerlingen geven oorzaken van resultaten aan
Leerlingen schatten zelf tijdsinvestering in
Leerlingen formuleren zelf uitdagingen, werkpunten of aandachtspunten
Hoe een heldere quotering garanderen?
De waarde van smileys of icoontjes is niet altijd duidelijk voor leerlingen
Smileys komen minder hard aan dan punten
Naast feedback best ook scores geven
Gemiddelden en mediaan geven normering aan, dat is handig
Gemiddelden en mediaan leiden tot vergelijking tussen leerlingen
De waarde van smileys of icoontjes is niet altijd duidelijk voor leerlingen
Smileys komen minder hard aan dan punten
Naast feedback best ook scores geven
Gemiddelden en mediaan geven normering aan, dat is handig
Gemiddelden en mediaan leiden tot vergelijking tussen leerlingen
De waarde van smileys of icoontjes is niet altijd duidelijk voor leerlingen
Smileys komen minder hard aan dan punten
Naast feedback best ook scores geven
Gemiddelden en mediaan geven normering aan, dat is handig
Gemiddelden en mediaan leiden tot vergelijking tussen leerlingen
Hoe kwaliteitsvolle feedback formuleren?
Positieve feedback geeft een boost
Zowel positieve feedback als werkpunten geven
Concreet benoemen
Toekomstgerichte feedback formuleren
Niet te veel feedback tegelijk
Ook feedback over de studiemethode
Ook feedback over attitude
Best anticiperen en vragen stellen
Informele feedback is belangrijk
Schriftelijke feedback is belangrijk
Positieve feedback geeft een boost
Zowel positieve feedback als werkpunten geven
Concreet benoemen
Toekomstgerichte feedback formuleren
Niet te veel feedback tegelijk
Ook feedback over de studiemethode
Ook feedback over attitude
Best anticiperen en vragen stellen
Informele feedback is belangrijk
Schriftelijke feedback is belangrijk
Positieve feedback geeft een boost
Zowel positieve feedback als werkpunten geven
Concreet benoemen
Toekomstgerichte feedback formuleren
Niet te veel feedback tegelijk
Ook feedback over de studiemethode
Ook feedback over attitude
Best anticiperen en vragen stellen
Informele feedback is belangrijk
Schriftelijke feedback is belangrijk
Hoe leren via het rapport stimuleren?
Eerst aan leerlingen rapporteren, dan pas aan ouders
Het groeiproces visualiseren
Meer dan één vakpunt
Deelpunten communiceren
Geen lange doelstellingenlijsten
Investeren in mondelinge toelichting
Driehoeksgesprekken in plaats van oudercontacten
Dezelfde coach volgt meerdere jaren
Eerst aan leerlingen rapporteren, dan pas aan ouders
Het groeiproces visualiseren
Meer dan één vakpunt
Deelpunten communiceren
Geen lange doelstellingenlijsten
Investeren in mondelinge toelichting
Driehoeksgesprekken in plaats van oudercontacten
Dezelfde coach volgt meerdere jaren
Eerst aan leerlingen rapporteren, dan pas aan ouders
Het groeiproces visualiseren
Meer dan één vakpunt
Deelpunten communiceren
Geen lange doelstellingenlijsten
Investeren in mondelinge toelichting
Driehoeksgesprekken in plaats van oudercontacten
Dezelfde coach volgt meerdere jaren