Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Geconcentreerd werken
zorg voor een aangepaste infrastructuur
Richt de ruimte zo in dat ze zelfstandig en geconcentreerd werken bevordert. Voor goede flexwerking is er nood aan een apart stiltelokaal, een aparte samenwerkingsruimte en een aparte instructieruimte.
zorg voor een ondersteunende leerkracht
Als scholen middelen vinden om een extra ondersteunende flex-leerkracht in te zetten, vormt dat een grote meerwaarde. We denken dan aan 3 leerkrachten voor scholen waarin 2 klassen samen zitten in de flex of 4 leerkrachten voor scholen met 3 klassen samen in de flex. Naast de vakleerkrachten is er dan een leerkracht die het plannen, de werkhouding, de rust kan bewaken.
laat hulpmiddelen toe
Er zijn tal van hulpmiddelen beschikbaar die leerlingen helpen om zich te concentreren: een study buddy, een geluidsdempende koptelefoon, een tangle, …
zorg voor doorbrekingen van een lang flexblok
Leerlingen kunnen zich geen drie uur ononderbroken concentreren. Voorzie pauzemomenten, laat leerlingen de ruimte af en toe even verlaten en neem de leerlingen waarvan je weet dat ze zich niet goed kunnen concentreren eens mee voor een gesprekje of een wandeling.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...
Wat ondersteunt leerlingen om geconcentreerd te werken in flexwerking?
Hulpmiddelen zoals oortjes, studybuddy, tangle, groen-rode kaart, vragendriehoek, …
Een nauwe band tussen leerlingen en leerkrachten
Een goede infrastructuur
Lange flexblokken onderbreken met pauzes
Stilte bewaken
Niet te veel klassen in één grote ruimte
Hulpmiddelen zoals oortjes, studybuddy, tangle, groen-rode kaart, vragen-driehoek, …
Een nauwe band tussen leerlingen en leerkrachten
Een goede infrastructuur
Lange flexblokken onderbreken met pauzes
Stilte bewaken
Niet te veel klassen in één grote ruimte
Hulpmiddelen zoals oortjes, studybuddy, tangle, groen-rode kaart, vragendrie-hoek, …
Een nauwe band tussen leerlingen en leerkrachten
Een goede infrastructuur
Lange flexblokken onderbreken met pauzes
Stilte bewaken
Niet te veel klassen in één grote ruimte