Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Stimulerend personeelsbeleid
De verschillende factoren die belangrijk zijn om tot een stimulerend personeelsbelid te komen vind je hieronder opgesomd, samen met een woordje uitleg. Wil je graag de bijhorende quotes lezen, klik dan op de tekstballon.
DISFUNCTIONERENDE COLLEGA’S OPVOLGEN
Leerkrachten geven aan dat er vaak een verschil in inzet tussen collega’s. Het is frustrerend als leerkrachten het werk van anderen moeten overnemen. Leerkrachten vinden het daarom belangrijk dat minder functionerende leerkrachten worden opgevolgd door de schoolleiding. Het argument ‘ik ben daar niet zo goed in’ wordt te vaak erkend als valabele reden om minder te werken. De ‘trekkers’ hebben daardoor niet zelden het gevoel gestraft te worden voor hun inzet.
COLLEGA’S EVENWAARDIG BEHANDELEN
INVESTEREN IN AANVANGSBEGELEIDING
Starten met lesgeven is voor elke beginnende leerkracht heel zwaar. In scholen waar er geen ondersteuning is voor beginnende leerkrachten, is het heel moeilijk voor starters om overeind te blijven. Ook voor het team is het belastend als een starter geen begeleiding krijgt. Aanvangsbegeleiding kan de vorm aannemen van een coach, mentor of een buddy. Dit is een meer ervaren collega die tips en ondersteuning biedt. Sommige scholen richten ook een professionaliseringstraject in voor beginnende leerkrachten.