Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Formatief evalueren
Formatief evalueren is een proces, waarin leerkrachten eerst hun doelstellingen helder maken, vervolgens toetsen of deze doelstellingen bereikt zijn via een veilig en flexibel toetsbeleid om in een derde fase in te zetten op remediëring.
doelstellingen zichtbaar maken
Voor eerstejaars is het niet vanzelfsprekend om in te schatten wat leerkrachten juist van hen verwachten en hoe diepgaand ze moeten studeren.
Hoe je duidelijkheid kan creëren over de doelstellingen en moeilijkheidsgraad vind je hier.
veilig en flexibel toetsen
Om leerlingen de kans te geven om te leren uit hun taken en toetsen, bouw je best een veilig en flexibel toetsbeleid uit.
Lees hier hoe leerlingen en leerkrachten aangeven hoe dat in praktijk kan.
remediëring
Tenslotte is elk evaluatiemoment in formatief evalueren kans om te leren. Maximaliseer deze leerkans door sterk in te zetten op remediëring.
Leerlingen en leerkrachten geven hier aan hoe ze aan de slag met resultaten.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...
Hoe doelstellingen zichtbaar maken?
Selecteer in de doelstellingen
Eindtermen en leerplandoelen vertalen naar leerlingen
Overzichtsblad of lijst doelstellingen
Zichtbaar op verschillende plaatsen: werkboek, toetsen, smartschool
Leerstof overlopen
Toetsvragen in de les bespreken
Oefentoetsen geven
Moeilijkheidsgraad les-toets afstemmen
Selecteer in de doelstellingen
Eindtermen en leerplandoelen vertalen naar leerlingen
Overzichtsblad of lijst doelstellingen
Zichtbaar op verschillende plaatsen: werkboek, toetsen, smartschool
Leerstof overlopen
Toetsvragen in de les bespreken
Oefentoetsen geven
Moeilijkheidsgraad les-toets afstemmen
Selecteer in de doelstellingen
Eindtermen en leerplandoelen vertalen naar leerlingen
Overzichtsblad of lijst doelstellingen
Zichtbaar op verschillende plaatsen: werkboek, toetsen, smartschool
Leerstof overlopen
Toetsvragen in de les bespreken
Oefentoetsen geven
Moeilijkheidsgraad les-toets afstemmen
Hoe veilig en flexibel toetsen?
Geen onverwachte overhoringen doen
Toetsen tijdig aankondigen
Leerlingen kiezen zelf wanneer ze toetsen afleggen
Niet elke toets op punten
Werken met jokers
Basis- en uitbreidingsvragen
Bonuspunten voor extra- of vrijwillige taken
Puntenpakkers tijdens de les
Geen onverwachte overhoringen doen
Toetsen tijdig aankondigen
Leerlingen kiezen zelf wanneer ze toetsen afleggen
Niet elke toets op punten
Werken met jokers
Basis- en uitbreidingsvragen
Bonuspunten voor extra of vrijwillige taken
Puntenpakkers tijdens de les
Geen onverwachte overhoringen doen
Toetsen tijdig aankondigen
Leerlingen kiezen zelf wanneer ze toetsen afleggen
Niet elke toets op punten
Werken met jokers
Basis- en
uitbreidingsvragen
Bonuspunten voor extra- of vrijwillige taken
Puntenpakkers tijdens de les
Hoe inzetten op remediëring?
Aandacht voor teleurstelling
Klassikaal verbeteren
Remediëringsoefeningen aanreiken
Mogelijkheid tot bijles bieden
Herkansings-mogelijkheden laten