Informatie verzameld via deze website wordt niet gedeeld met derden.
Hier kan je het cookie- en privacybeleid van UCLL terugvinden.
Leren en plannen
zorg voor planningssjablonen
Leer leerlingen te werken in vaste sjablonen, met duidelijke tijdsaanduiding per voorziene taak.
Hier kan je een voorbeeld bekijken.
zorg voor
een leerlijn m.b.t. planning
In het eerste jaar kan je de planningen samen met de leerlingen invullen, in het tweede jaar kan je hen al wat meer loslaten. Een opvolgmoment aan het einde van een blok flexwerking kan ook helpen, evenals voldoende reflectie op planningsvaardigheden.
zorg voor
voldoende begeleiding bij het leren
Een leerkracht waaraan de leerlingen vragen kunnen stellen is onmisbaar tijdens flexwerking. Het loont de moeite om als school te investeren in een extra leerkracht of coach tijdens blokken van flexwerking. Ook hulpmiddelen zijn handig: een vragendriehoek of een blok waarin je je pen steekt als je een vraag hebt, bijvoorbeeld.
voorzie
instructiemomenten
Niet alle leerlingen kunnen de leerstof zelfstandig verwerken. Bouw in de flexplanning instructiemomenten in die de leerlingen op vrijwillige basis kunnen bijwonen.
Lees wat leerlingen en leerkrachten te vertellen hebben ...
Wat vinden leerlingen en leerkrachten motiverend om te leren en te plannen binnen flexwerking?